tisdag 1 november 2011

Dags för årets grangirlanger !

Nu är det dags för skapandet av årets grangirlanger till Knäppingsborg ! I år har jag det så förnämligt att jag jobbar tillsammans med Nette på Åsens Handelsträdgård i Svärtinge , bättre kan det nog inte blir. Nette har förberett ett växthus som vi står i så vi är skyddade för väder och vind. I söndags körde jag granris så utanför växthuset ligger första granrishögen som ska omvandlas till härliga girlanger. Första arbetsdagen hade min dotter Cleo fått ögoninflammation så hon följde med och var lite allt i allo under dagen, hon ansvarade för spoltråd, tejp sax och drog in granris till arbetsbordet - mycket bra jobbat! Hon trivdes som fisken i vattnet ute hos Nette och vem gör inte det ?! Nette serverade tacotallrik till Cleo som intogs på egenhändigt tillverkat matbord under vårat arbetsbord, en mycket nöjd tjej :-)
Katten Isak höll oss sällskap under dagen, han la sig bekvämt på alla girlangrep och kollade in vilka vi var, såå söt. Cleo dekorerade honom med eklöv så han blev musketör och han rörde inte en min, låg bara kvar med eklöv på huvudet, Cleo tyckte han var en perfekt katt!

Jag har planerat att vara ute hos Nette och binda girlanger ti, on, to och fr så betinget ligger på 40 meter om dagen. Totalt sett handlar det om 425 meter plus lite tillägg för fönstren utanför No Arton och Kontor Ett´s utställningslokal mittemot. Kan tänka mig att det handlar om ca 40 meter till, jag ska be suveräna fastighetsskötare Ove om hjälp att mäta ut måtten på fönstren. Det kommer vara Nette och jag som binder i år och jag har på känn att vi är ett suveränt team! Första dagen fick jag ihop 31 meter och Nette 5 meter men då kunde hon bara köra en timme då hon hade fullt upp med gravdekorationer. Attans - iår krockar All Helgona med grangirlangstillverkningen, vore bättre att All Helgona låg sista helgen i oktober tycker jag.

Jag kommer finnas i butiken på måndagar, lördagar och från och med nästa vecka även på söndagar då vi börjar med söndagsöppet 12-16. Och vilken tur att jag har så suveräna tjejjer som sköter butiken med bästa betyg när jag inte är där - stort tack Anna och Sandra - ni är TOPPEN!!! OCH duktiga, och trevliga, och snabba, och kreativa, och glada..... Jag skickar ett stort TACK till alla som jag har omkring mig som hjälper och stöttar mig, utan er hade aldrig mitt liv fungerat, jag lovar!!

Nu ska jag dra ner till Kärnfeldts däck för att beställa tid för byte av vinterdäck, bäst att vara ute i god tid för jag har inte tid att köa...

Hjälp mig nu att hålla tummarna för att det här fantastiska vädret håller i sig i ett par veckor till, det är helt perfekt för att stå och binda grangirlanger i . Jag vill inte ha för mycket sol heller för då blir det för varmt för girlangerna i växthuset , som igår är perfekt - me like !!

Håller er uppdaterade om grangirlangsstatusen. Vi hörs snart / Kram Pia














1 kommentar: