tisdag 11 augusti 2009

Sturehofs krukor

Jag måste slå ett slag för de i mitt tycke helt underbara Sturehofs-krukorna.

Om du har besökt Trädgårdsmässan i Älvsjö så har du säkert stött på keramikern Tina Hellman och hennes man - jättetrevliga, snälla och omtänksamma människor som driver Sturehofs krukmakeri - fantastiskt beläget precis intill vattnet vid Sturehofs slott. Har du varit där och besökt deras fik har du säkert druckit kaffe i Tinas snygga cafékoppar (funderar starkt på att ta in dem i sortimentet).

När jag gör ett besök på Tinas hemsida blir jag lite besviken, den speglar inte den känsla jag har av hennes krukor och innehåller inte många bilder som gör hennes verk rättvisa men däremot berättar den om hennes konstnärskap.

Sturehofs krukorna görs i flera färger och former men jag har valt att ta in de raka och runda krukorna med veckad kant och tillhörande fat i romantiskt vitt, härligt limegrönt och elegant svart. Krukorna finns i sex olika storlekar och det har nog bidragit till dess popularitet, de gör sig fantastiskt tillsammans i olika storlekar och former! Till sommaren tog jag hem några amplar, ljuslyktor, blompinnar och blompinns-stöd i vitt. Jag tror inte det går att tröttna på dessa krukor. . . välkommen in och bedöm själv!

/ Pia

1 kommentar:

  1. Krukorna är såå fina. Detta är en kruka som alla skulle behöva ha hemma. Har man väl börjat med dessa vackra krukor vill man inte ha andra. Skall komma hem fler till mig vartefter.

    Kramen Annica

    SvaraRadera